Visie op 2025

In 2017 heeft Plantion haar beleid voor de komende jaren geformuleerd. De ambitie is om in 2025 dé bloemistenklok van West-Europa te zijn. De weg daarnaartoe leidt langs bekende en nieuwe wegen. Plantion blijft een inspirerende locatie voor kwekers en kopers. De bloemen- en plantendetaillist blijft het belangrijkste afzetkanaal. Nieuw is dat Plantion investeert in ‘technieken van morgen’. Kwekers en kopers worden begeleid naar een toekomst waarin digitalisering een steeds grotere rol speelt. Daartoe zijn in 2017 diverse projecten opgestart.

Meer informatie over de visie van Plantion op 2025 en het Beleidsplan 2017-2020

Kennispanel

Een kennispanel met kwekers, kopers en andere betrokkenen denkt met Plantion mee over de uitvoering van het Beleidsplan 2025. De panelleden geven gevraagd en ongevraagd advies en beantwoorden gemiddeld één keer per maand een digitale vragenlijst of worden persoonlijk naar hun mening gevraagd over lopende beleidsprojecten en ontvangen een terugkoppeling van de stand van zaken.  

ALGEMEEN

NOVITEITEN VOOR DE KLOK

Door wekelijks noviteiten (nieuwe producten) voor de klok te brengen, helpt Plantion haar bloemisten om zich te blijven onderscheiden van retail. Op 22 november en 6 december werden de eerste ervaringen opgedaan, met enkele nieuwe Cyclamen- en Lisianthussoorten.

Noviteiten 22 november >

Noviteiten 6 december >

Met noviteiten

kan bloemist

zich onderscheiden

van retail

EXPERIENCE VERGROTEN

Steeds meer bloemisten maken gebruik van de digitale inkoopmogelijkheden bij Plantion. Maar zij vinden het ook fijn om regelmatig naar Ede te komen, de producten te zien en inspiratie op te doen. Door het organiseren van experiences maakt Plantion het bezoeken van de marktplaats nog meer de moeite waard.

Grootouderdag

Ter promotie van Grootouderdag (1 oktober) nodigde Plantion kinderen en hun grootouders uit om samen bloemenarrangementen te maken. Daarmee inspireerde Plantion haar klokkopers om ook in te haken op deze dag die steeds populairder wordt.

Amaryllis

In het kader van ‘experience vergroten’ organiseerde Plantion op 15 november een workshop ‘Etalagetekenen met Amaryllis’. Twintig bloemisten kregen handige tips om het product beter in de winkel te presenteren. Onder leiding van Resi van Gool, van Kamille Bloemen, gingen zij met speciale krijtstiften aan de slag en versierden etalages, glazen vazen en displays.

Workshop Amaryllis >

Voor bloemisten die wat verder van Ede af gevestigd zijn of niet per se altijd naar Plantion willen komen, zijn er goede online inkoopmogelijkheden. Via Plantion Digitale Marktplaats (zie ook de demonstratie, klik op het handje) kan de bloemist op elk moment producten bestellen en laten klaarzetten. In 2017 is het digitale platform verbeterd, met ruimer assortiment, betere zoekfuncties en een responsive design, en werd digitale Klokvoorverkoop geïntroduceerd. Al langer was het mogelijk om via internet realtime te kopen op de klok (Kopen Op Afstand). Het verbeteren van de online inkoopmogelijk-heden is een continu proces.

ONLINE VERKOPEN

‘Dezelfde service als

kopen op de klok’

Als eerste veiling ter wereld gaat Plantion alle aangevoerde bloemen en planten op eenduidige wijze digitaal fotograferen. In december nam Plantion een speciale fotostraat in gebruik voor een testperiode. Het is de bedoeling dat klokkopers via een speciale app het actuele aanbod kunnen bekijken en beoordelen, ofwel: schouwen. Plantion verwacht digitaal schouwen eind 2018 te introduceren.

Foto's demonstratie fotostraat

DIGITAAL SCHOUWEN

Door middel van het project E-tailen ondersteunt Plantion bloemisten die met social media en een webshop aan de slag willen. In 2017 werd een basiscursus social media ontwikkeld, vooral gericht op het inzetten van Facebook; deze cursus start in 2018. Ook werd een helpdesk geopend waar bloemisten met vragen over social media terecht kunnen. Verder onderzoekt Plantion mogelijkheden om een gezamenlijk platform te ontwikkelen, ter ondersteuning van individuele webshops van Plantion-bloemisten.

E-TAILEN

Bloemist helpen bij online verkoop

Plantion is een warme marktplaats waarin mensen aandacht voor elkaar hebben, ook als onderdelen van het verkoopproces in de toekomst gedigitaliseerd worden. Computers kunnen bepaalde zaken sneller en gemakkelijker dan mensen. Maar creativiteit, flexibiliteit en communicatie blijven kenmerken waarmee Plantion zich wil onderscheiden.

Ook voor de medewerkers van Plantion is het belangrijk om in dit veranderingsproces hun plek te vinden. Het komt erop aan een balans te vinden tussen techniek en eigen initiatief, tussen smartphone en een persoonlijk gesprek en ook tussen werk en ontspanning. In dat kader is Plantion in 2017 gestart met het opleidingsprogramma Plantion+. Hierbinnen kunnen medewerkers kennis opdoen en vaardigheden leren die passen bij de marktplaats van de toekomst.


MEDEWERKERS ONTWIKKELEN

i