PLANTION 100 JAAR

In 2017 keek Plantion terug op ‘honderd jaar veilen’. Tegen de achtergrond van de Eerste Wereldoorlog richtte een groep kwekers op 12 januari 1917 Bloemen- en Plantenveiling Utrecht en Omstreken op. Deze dappere mannen onderkenden het belang van een gezamenlijk verkooppunt voor hun producten en waren bereid daarin te investeren. Na enkele verhuizingen binnen Utrecht en een tijdelijke onderbreking door de Tweede Wereldoorlog vestigde de veiling zich in 1970 aan de Utrechtseweg in Vleuten.

Aan Betuwse zijde was er vanaf 1903 sprake van gemengde veilingen met groente, fruit en bloemen en planten die uiteindelijk samenkwamen in Veiling Oost Nederland, in Bemmel. Toen de groente- en fruittak zich in 1996 afsplitste, ging de veiling verder als Bloemenveiling Oost Nederland.
Er wachtte beide veilingen nog één grote stap waarbij ze uiteindelijk de keuze maakten om met elkaar te fuseren en samen een zelfstandige veiling te blijven. Nadat de fusie tot Plantion in 2008 was beklonken, werd twee jaar later in Ede een volledig nieuw gebouw betrokken.
In honderd jaar tijd is er veel veranderd. Daar waar de kopers in 1917 hun hand opstaken, werkt Plantion nu met digitale klokken en een computergestuurd veilproces. Toen waren er 360 transacties per uur, nu 6.000. De omzet groeide van 7.800,84 gulden naar ruim 100 miljoen euro. De langdurige ontwikkeling naar steeds meer veilingen is definitief omgekeerd. Er zijn in Nederland nog maar twee sierteeltcoöperaties en vijf fysieke locaties met een veilingklok, waaronder Plantion. De ambitie van Plantion is om uit te groeien tot dé bloemistenklok van West-Europa.

Honderd jaar Plantion

FESTIVITEITEN

Op een aantal momenten stond Plantion stil bij haar honderdjarig bestaan.

De dag van oprichting

Op 12 januari, precies honderd jaar nadat de veiling in Utrecht was opgericht, vierde Plantion haar jubileum op de plek waar nog steeds elke werkdag bloemen en planten worden geveild. Directie en bestuur hielden een praatje en voor iedereen op de marktplaats was er die dag koffie met speciaal jubileumgebak.

Schenking aan Ambulance Wens

Stichting Ambulance Wens vervult met vrijwilligers wensen van ernstig zieke mensen. Plantion besloot om de mensen achter deze stichting een hart onder de riem te steken. Op 11 oktober kregen zij een cheque ter waarde van 10 duizend euro overhandigd. Plantion had tijdens de verschillende jubileumactiviteiten geld ingezameld en vervolgens het bedrag naar boven afgerond.

Relatiebijeenkomst

Op 17 juni was het tijd om het honderdjarig bestaan te vieren met alle vroegere en huidige relaties van Plantion. Enkele honderden gasten genoten van een hapje en een drankje en maakten het gezellig tot in de late uurtjes.

Burgers’ Bush

Enkele dagen later, op zaterdag 15 januari, was er een feestelijke bijeenkomst voor alle medewerkers van Plantion en hun gezinnen op een bijzondere locatie: de Bush van Burgers’ Zoo in Arnhem. Voor iedereen een geweldige belevenis!

i