JANUARI

Vertrek

Peter Bakker

IPM Essen 2020

Van 28 t/m 31 januari nam Plantion deel aan IPM Essen, de grootste internationale beurs voor bloemen en planten. Plantion introduceerde hier een nieuwe service, namelijk het tonen van het keurmerklabel Duurzame Bloemist op de klok, in Plantion Digitale Marktplaats en op de nota’s.

Facebookgroep opgericht

Kopers, kwekers en medewerkers van Plantion communiceren met elkaar in een besloten groep op Facebook. Op het Kopers en Kwekers Platform Plantion worden berichten geplaatst over nieuwe producten, evenementen en tal van andere zaken. Het aantal leden groeide in 2020 naar ruim 250. Inmiddels staat de teller op ruim 300.

Taste the Green

In januari werd Taste the Green gelanceerd. Influencers promoten op dit platform producten van klanten van Plantion. Het enige wat de bloemist hoeft te doen, is eenmalig een account aanmaken en regelmatig een product in de Green Market plaatsen.

www.plantion.nl/tastethegreen

Taste the Green

Afscheid Willem Heemskerk

Tijdens de Algemene ledenvergadering werd (helaas online) afscheid genomen van Willem Heemskerk als lid van de raad van commissarissen van Plantion. Voor zijn grote verdiensten werd Willem onderscheiden met de gouden Plantion-speld.

Vertrek Peter Bakker

In december nam Plantion afscheid van Peter Bakker als algemeen directeur. Onder zijn leiding is de Plantion de afgelopen tien jaar goed van de grond gekomen. Voor de komende jaren acht het bestuur een ander type leider noodzakelijk. Peter werd onderscheiden met de gouden Plantion-speld.

Presentatie Berg RoseS

Op de klok van Plantion komen regelmatig Avalanche rozen ‘Berg RoseS’ voorbij. De rozen zijn het resultaat van 120 jaar ambachtelijke teelt en moderne sorteertechnieken. In september werden de rozen extra gepromoot bij Plantion met een mooie presentatie.

Milieuvriendelijke krachtpatser

Na jarenlang dienst te hebben gedaan, was de veegmachine aan vervanging toe. In april investeerde Plantion in een nieuw exemplaar. De sterke motor heeft een minimale uitstoot en de afblaaslucht van het zuigsysteem voldoet aan de hoogste normen.

Excursies

In samenwerking met de Commissie van de Handel organiseerde Plantion een excursie naar kwekers in de Bommelerwaard. Eerst werd Van Wijk Rozen in Gameren bezocht, daarna Kwekerij Artisan in Nieuwaal en tot slot Topline Gerbera in Tuil.

Excursies

In augustus organiseerden Plantion en de Commissie van de Handel excursies naar de kwekerijen van Han Fokkink in Berghem, Rik de Werd in Niftrik en Sjoerd Kolenbrander in Angeren. Bloemisten en kwekers leerden elkaar beter kennen en deden op een informele manier inspiratie op.

Time Slot Management

Door corona kwam de nieuwe bezorgservice van Plantion sneller van de grond dan gepland. Voor veel kopers werd Kopen Op Afstand in combinatie met bezorging een aantrekkelijke oplossing. Plantion biedt deze service aan in samenwerking met B&M Koeriers in Ede.

Gastvrij Plantion

Om de gastvrije uitstraling van Plantion te versterken, werd de entree van het kantoorgedeelte aangekleed met kunstwerken en grote planten. In de afmijnzaal werden de drie grote foto’s aan de muur vervangen door nieuwe afbeeldingen van Monstera, Lisianthus en Lavendel.

Livestream met kerstinspiratie

Inspiratie bieden in coronatijd, hoe doe je dat? In oktober organiseerde Plantion samen met VBW, Groothandelscentrum Plantion en Smithers-Oasis een livestream-event met tips voor de kerstperiode. Meer dan tweehonderd detaillisten volgden de workshops via Facebook en YouTube.

Kerstinspiratie

Projectteam Betrokkenheid

In juli werd het projectteam Betrokkenheid opgericht. Het team voerde verkennende gesprekken met leden van Plantion en met coöperaties elders in Nederland. Het programma Betrokkenheid zal vanaf 2021 worden uitgevoerd.

Plantion Bezorgservice

www.plantion.nl/transport