De ambitie van Plantion is om in 2025 de belangrijkste bloemistenklok van West-Europa te zijn. Plantion wil een inspirerende marktplaats zijn voor aanvoerders en afnemers van bloemen en planten. Kwekers, bloemisten en medewerkers worden meegenomen naar een toekomst waarin digitalisering steeds belangrijker wordt, maar met behoud van persoonlijke aandacht en service. Hiervoor zijn verschillende projecten gestart, waaraan in 2018 verder is gewerkt.

AMBITIE

NIEUWE PRODUCTEN OP DE KLOK

Het is belangrijk dat bloemisten zich kunnen onderscheiden ten opzichte van retail (fun versus run). Onder de noemer ‘noviteiten’ brengt Plantion daarom wekelijks nieuwe producten voor de klok. Plantion werkt hierbij samen veredelaars en kwekers. In de loop van 2018 is dit project afgerond en overgedragen aan de commerciële organisatie van Plantion die ‘noviteiten’ als wekelijks onderdeel van haar werk voortzet.

Onderscheiden
ten opzichte
van retail

INSPIRATIE OP DE MARKTPLAATS

Het verzorgingsgebied van Plantion groeit in alle richtingen. Daardoor maken steeds meer bloemisten ook gebruik van de digitale inkoopmogelijkheden PDM, Klokvoorverkoop en KOA. De keren dat kopers wel naar Ede komen, wil Plantion iets extra’s bieden. Rondom het veilen worden daarom experiences georganiseerd om inspiratie op te doen en kennis te verrijken. Op die manier maakt Plantion het bezoeken van de marktplaats nog meer de moeite waard. In 2018 zijn diverse geslaagde experiences georganiseerd.

Moederdag: workshop high-tea >

Met Kopen op afstand (KOA, Klokvoorverkoop en Plantion Digitale Marktplaats (PDM) biedt Plantion goede mogelijkheden om producten ook digitaal te kunnen inkopen. Plantion werkt er continu aan om deze voorzieningen beter en gemakkelijker te maken. In 2018 is onder meer gewerkt aan een volledig nieuwe webshopversie van PDM die in 2019 zal worden geïntroduceerd.

MAKKELIJKER ONLINE INKOPEN


'Dezelfde

service als op
de klok'

Veel klanten van Plantion vinden het belangrijk om vóór aankoop de bloemen en planten te kunnen ‘zien, voelen en ruiken’. Van oudsher gebeurt dit op de marktplaats zelf. Plantion ontwikkelt daarnaast ook mogelijkheden om digitaal te kunnen schouwen. In 2018 nam Plantion een eerste fotostraat in gebruik om aangevoerd product te fotograferen. De volgende stap is om hieraan een ‘digitaal fotoboek’ te koppelen.

DIGITAAL 'ZIEN, VOELEN EN RUIKEN'


Fotostraat

in gebruik genomen

Plantion begeleidt haar bloemisten naar de toekomst waarin consumenten zich steeds vaker online oriënteren. In dat kader ontwikkelde Plantion twee cursussen, over social media en online strategie. In 2018 gingen drie cursussen van start. Daarnaast onderzocht Plantion de haalbaarheid van een online inspiratieplatform.

BLOEMIST ONLINE OP WEG HELPEN


Cursus social media en online strategie

Onderweg naar het doel om de belangrijkste bloemistenklok van West-Europa te worden, investeert Plantion ook in haar medewerkers. Door middel van het programma Plantion+ kunnen medewerkers hun kennis en vaardigheden continu verbeteren. Het programma omvat onder meer trainingen voor basisvaardigheden op het gebied van computer en social media. Plantion+ werd in 2018 beloond met een nominatie voor de prestigieuze TASPO Awards in Duitsland.

PLANTION+ VOOR MEDEWERKERS 

Plantion kijkt actief naar mogelijkheden tot samenwerking met partijen binnen en buiten de sierteeltsector. Aan het eind van het jaar kwam een partnership tot stand met branchevereniging voor bloemisten VBW. Kopers van Plantion kunnen gebruikmaken van het VBW-programma STAP, met een analyse van het bedrijf, en van trainingen over bijvoorbeeld social media, positionering en rendementsverbetering. Plantion betaalt voor haar bloemisten bovendien het lidmaatschap van VBW.

Samenwerking VBW

PARTNERSCHAPPEN VERKENNEN


Plantion en

VBW bundelen

de krachten

i