UITGELICHT 2018

2

i

Zalam naar groothandelscentrum

In januari verhuisde bloemengroothandelaar Zalam naar Groothandelscentrum Plantion. Het bedrijf was voorheen in een andere (kleinere) ruimte binnen van het Plantion-gebouw gevestigd als commissionair. Met de komst van Zalam naar het groothandelscentrum zijn daar weer twee sterke aanbieders van snijbloemen actief. Dat past in de visie dat een klant op de marktplaats Plantion alles moet kunnen vinden wat hij nodig heeft.

Plantion op IPM Essen

Van 23 tot en met 26 januari nam Plantion deel aan IPM Essen, de belangrijkste sierteeltbeurs van Europa. De stand van Plantion toonde onder meer een levensgrote visual van de veilingklokken in Ede. Dit was een verwijzing naar de ambitie van Plantion om in 2025 de belangrijkste bloemistenklok te zijn van Europa. In deze setting werden commerciële gesprekken gevoerd met bestaande en mogelijk nieuwe relaties.

Plantion genomineerd voor TASPO Award

Plantion werd in Duitsland met haar studiehuis Plantion+ genomineerd voor een prestigieuze TASPO Award. Op

26 oktober werden in Berlijn de winnaars bekend gemaakt. Plantion won de award niet, maar beschouwt de nominatie als een compliment. Met Plantion+ worden medewerkers in staat gesteld zichzelf te ontwikkelen door verplichte en vrijwillige trainingen. Het doel is duurzame inzetbaarheid van medewerkers in een veranderende toekomst.

Inspirerende workshop macramé

Plantion organiseerde in de loop van het jaar diverse ‘experiences’ op de marktplaats. Zo gingen op woensdagochtend 7 februari bloemisten met stevig garen aan de slag om de techniek van het macrameeën onder de knie te krijgen. Macramé is hot en wordt tegenwoordig weer volop gebruikt om plantenhangers mee te maken.

Aftermovie workshop macramé

Samenwerking Plantion-VBW

In december maakten Plantion en branchevereniging voor bloemisten VBW bekend dat zij hun krachten gaan bundelen om de bloemist en een betere positie te brengen. Vanaf 2019 kunnen bloemisten een analyse laten maken van hun bedrijf en gebruik maken van trainingen op het gebied van onder meer klantbenadering, rendement en social media. Onderdeel van de samenwerking is ook dat Plantion voor haar bloemisten het lidmaatschap van VBW vergoedt.

Week van de digitale marktplaats

Van 16 tot en met 20 april bracht Plantion haar digitale inkoopkanalen extra onder de aandacht bij bloemisten en groenprofessionals. Medewerkers van Plantion bezochten in totaal zeventig bloemisten en bespraken met hen de mogelijkheden om via Plantion Digitale Marktplaats, Kopen op Afstand en Klokvoorverkoop bloemen en planten in te kopen.

Kleurrijke Verhalen Dagen

Van 19 tot en met 29 september organiseerde Plantion samen met haar bloemisten weer de Kleurrijke Verhalen Dagen. Deze jaarlijkse actie is bedoeld om consumenten te inspireren en te verleiden tot meer aankopen. Mensen die bloemen of planten kochten, kregen een kortingsbon die ze konden gebruiken voor een volgende aankoop. Volgens de bloemisten heeft de actie mooie resultaten opgeleverd, al hadden ze meer kortingsbonnen gewild om aan de consumentenvraag te kunnen voldoen.

Kick-off Kleurrijke Verhalen Dagen

Op bezoek bij de bloemist​​​​​​​

Midocean naar KroonKantoren

In het weekend van 23 juni verhuisde midocean naar het Plantion-gebouw. Midocean is Europees marktleider op het gebied van promotieartikelen. Het bedrijf huurt de tweede en de derde verdieping van de KroonKantoren, waarin 85 werkplekken, een werkcafé en een fitnessruimte voor medewerkers zijn gerealiseerd. Specifiek voor samples huurt midocean daarnaast ook een ruimte in het groothandelscentrum.

Training social media

In april begonnen ruim dertig Plantion-bloemisten met de training ‘Social media - de basis’. Deelnemers konden de training individueel volgen, via de eigen PC of tablet en op zelf te bepalen momenten. Tijdens enkele ‘terugkom-dagen’ bij Plantion konden vragen worden gesteld. In oktober hadden de meeste deelnemers hun training afgerond en ontvingen zij daarvoor een certificaat.

Kick-off training Social media - de basis

Training online strategie

Experience met noviteiten

Op woensdag 26 september werd op feestelijke wijze het project ‘noviteiten’ bij Plantion afgerond. Alle nieuwe producten die gedurende de pilot voor de klok waren gekomen, werden die dag samen tentoongesteld. Een bijzondere experience! De pilot is overigens geslaagd: voortaan komen er structureel op woensdag en donderdag enkele noviteiten bij Plantion voor de klok, waardoor bloemisten hun klanten steeds met iets nieuws kunnen verrassen.

Noviteiten Experience

Bloemisten op bezoek bij kwekers

Op Prinsjesdag (18 september) namen Plantion en de Commissie van de Handel zo’n vijftig klokkopers mee op excursie bij drie vooraanstaande kwekers: Marjoland Rozen in Waddinxveen, Gebroeders van der Lugt Lisianthus in Honselersdijk en Handelskwekerij Ammerlaan in Pijnacker. De reis erheen met bussen van het Nederlands voetbalelftal zorgde voor een bijzonder tintje. Een zeer geslaagd initiatief.

Op bezoek bij kwekers