IPM Essen 2019

Op de grootste internationale sierteeltbeurs (22 t/m 25 januari) was diversiteit troef. Er waren stands uit maar liefst 46 landen en 40 procent van het bezoekend publiek was afkomstig uit andere landen dan Duitsland. Voor Plantion was de deelname weer nuttig. Zowel om nieuwe klanten te interesseren als om bestaande relaties te ontmoeten.

Plantion wint TASPO Award

Tijdens de jaarlijkse TASPO-verkiezingen in Berlijn won Plantion een award voor haar Middellange Termijnplan 2017-2020. De jury noemende het beleidsplan vernieuwend en was positief over de manier waarop het plan echt tot leven is gekomen. De award is een extra motivatie voor Plantion om door te gaan op de ingeslagen weg.

Kwaliteit en Regelmaat

Een interview in Licht op Groen met commercieel directeur Guus van Logtestijn over het besluit om de veilvolgorde aan te passen. Kwekers die regelmatig kwaliteitsproducten (A1) bij Plantion aanvoeren, krijgen een betere veilpositie. Het is een van de maatregelen om de klok te versterken. Voor trouwe aanvoerders van seizoensproducten die niet aan de eisen kunnen voldoen, maakt Plantion een uitzondering.

Urban Jungle!

Kamerplanten zijn erg populair, vooral onder het wat jongere publiek. Reden voor Plantion om op 10 en 11 december een indrukwekkende Urban Jungle-experience te organiseren. Bloemisten maakten kennis met de zeer uiteenlopende producten van meer dan twintig plantenkwekers, waaronder ook een aantal nieuwe soorten.

Urban Jungle!

Nieuwe voorzitter

In de personele unie van bestuur en raad van commissarissen vonden enkele personele wisselingen plaats. Na 35 jaar veilingbestuur, waarvan de laatste 23 jaar als voorzitter, gaf Jos Kersten tijdens de Algemene ledenvergadering op 6 december het stokje door aan René Willemsen. De leden stemden die dag ook in met de toetreding tot de personele unie van Mickey Hogervorst.

Vier de Winter

Medewerkers van 23 bloemisten deden op 12 november bij Plantion inspiratie op voor de feestdagen en wintermaanden. In groepjes namen zij deel aan workshops over het werken met kerstster en amaryllis en het belang van etaleren. Een onlinespecialist maakte quickscans van het social-mediagebruik en gaf tips hoe je consumenten online kunt inspireren. Een influencer nam de deelnemers mee in de mogelijkheden van Instagram.

Vier de Winter

Nieuwe slogan

Plantion streeft naar bekendheid onder bloemisten in heel Europa. Om daar te komen, investeert Plantion in digitale kanalen en transport waardoor afstand geen belemmering vormt. Op de marktplaats zelf biedt Plantion naast inkoop van bloemen en planten ook mogelijkheden om kennis op te doen. De nieuwe slogan ‘Plantion, verbindend in bloemen en planten’ benadrukt deze ambitie.

Moederdag Experience

Aan de vooravond van Moederdag organiseerde Plantion op 1 mei een duurzame Experience voor bloemisten onder het motto ‘Jij bent de wereld voor mij’. In het restaurant waren tafels en Greenrooms (stijlkamers) ingericht met Fairtrade arrangementen. Een arrangeur van Dillewijn Zwapak demonstreerde toepassingen van duurzame en afbreekbare verpakkingsmaterialen.

Moederdag Experience

Kleurrijke Verhalen Dagen

Plantion-bloemisten gaven voor de laatste keer invulling aan de actie Kleurrijke Verhalen Dagen. Met kortingsbonnen werden consumenten nog één keer verleid om naar de bloemist te gaan voor een extra aankoop van bloemen of planten, met € 7,50 korting. Voor de komende jaren ontwikkelde Plantion samen met bloemisten het nieuwe inspiratieplatform voor consumenten Taste the Green.

Kleurrijke Verhalen Dagen

Vier de Zomer

Liefst 120 bloemisten en hun medewerkers bezochten op 19 juni bij Plantion de eerste editie van Vier de Zomer. Zij namen deel aan workshops rondom duurzame bloemen en planten. Aanvoerders en arrangeurs lieten zien hoe je een eigentijds plukboeket kunt maken en demonstreerden trends in verpakkingen. Een trendwatcher van bol.com sprak over de kracht van online-inspiratie.

Vier de Zomer

Ledenbetrokkenheid

In de eerste tien jaar van Plantion in Ede heeft het verenigingsbelang wat geleden onder de inspanningen om het bedrijfsgedeelte verder uit te bouwen. Dit werd bevestigd door een onderzoek van NCR in het voorjaar. Een actieplan moet ervoor zorgen dat leden zich in woord en daad weer meer betrokken gaan voelen bij Plantion.

Digitale catalogus

Om schouwen op afstand mogelijk te maken, introduceerde Plantion de digitale catalogus Klokaanbod. Deze laat actuele foto’s zien van alle bloemen en planten die voor de klok komen. Om de catalogus up to date te houden, gaat alle aanvoer bij Plantion door een van de daarvoor ingerichte fotostraten. Voor aanvang van de klok kunnen kopers de foto’s bekijken in de nieuwste versie van Plantion Digitale Marktplaats.

Klokaanbod

Diefstal fust

In september haalde Plantion ongewild de voorpagina van het Vakblad voor de Bloemisterij. De aanleiding was een grootschalige en langdurige fustdiefstal bij Plantion. De veroordeling van de dader vormde het sluitstuk van een zeer teleurstellende periode. Inmiddels heeft Plantion het cameratoezicht geïntensiveerd en de toegangsregels van het gebouw aangescherpt.

Duurzame bloemist

In juli presenteerde Plantion een belangrijke voorziening voor bloemisten die duurzaam product willen inkopen. Op de klok en inmiddels ook op de Plantion Digitale Marktplaats worden voortaan de keurmerklabels getoond. Duurzame bloemisten kunnen bovendien gebruik maken van een SGS-goedgekeurd rapportagesysteem, voor efficiënte verantwoording van hun ingekochte producten richting keurmerkinstanties.