KENNISCENTRUM

VOOR DE BLOEMIST

Plantion wil uitgroeien tot hét kenniscentrum voor de bloemist. Met deze ambitie in het achterhoofd zijn in 2016 doelstellingen vastgelegd in het Middellange Termijn Plan 2017-2020. In 2019 is aan projecten gewerkt die de ambitie ondersteunen en is op veel terreinen vooruitgang geboekt. Ook werden twee nieuwe projecten toegevoegd, namelijk Time Slot Management en Transport. Het winnen van een TASPO-Award, voor de vernieuwende manier waarop het MLTP wordt uitgevoerd, is voor Plantion een aanmoediging om door te gaan op de gekozen weg.

BESTAANDE

PROJECTEN:

Schouwen

Het projectteam ‘Schouwen’ leverde een digitale catalogus van actueel klokaanbod op. Deze catalogus is door kopers te raadplegen via Plantion Digitale Marktplaats, pagina Klokaanbod. Om de catalogus te vullen, worden aangevoerde bloemen en planten automatisch gefotografeerd. Plantion nam hiervoor in 2019 een tweede volautomatische fotostraat in gebruik.

<  Online inspiratie

Plantion organiseerde online trainingen voor kopers en kwekers om thuis te raken in het gebruik van social media. Daarnaast ontwikkelde Plantion een nieuw inspiratieplatform voor consumenten: Taste the Green. Op dit platform schrijven populaire influencers blogs over producten van Plantion-bloemisten.

Experience vergroten

In het verslagjaar werden kleinere en grotere bijeenkomsten georganiseerd waarop bloemisten onder leiding van bloemstylisten en trendwatchers hun kennis konden vergroten. Nieuw daarbij waren de drukbezochte evenementen Vier de Zomer en Vier de Winter.

Partnerschappen verkennen

Plantion houdt de ogen open voor samenwerking met partijen die passen in de visie op 2025. Zo werd een samenwerking aangegaan met VBW. Plantion vergoedt voor klanten het lidmaatschap van deze branchevereniging voor bloemisten. Daardoor kunnen zij deelnemen aan trainingen en een bedrijfsanalyse laten maken.

Online kopen vergemakkelijken

In oktober werd de 3.0-versie van Plantion Digitale Marktplaats gelanceerd. Een belangrijke vernieuwing is het tonen van de keurmerklabels van duurzame producten. Dit maakt het mogelijk om ook via PDM gericht duurzaam in te kopen. Ook is het platform nu volledig responsive.

NIEUWE

PROJECTEN:

Time Slot Management

Met de invoering van Time Slot Management wil Plantion de productenaanvoer beter doseren. Doorgaans is er een piek in de aanvoer tussen 03.00 en 05.00 uur. Dit zorgt voor grote druk op het logistieke proces. Vervoerders moeten binnenkort een slottijd reserveren. Op die manier wordt de piek over de nacht uitgesmeerd en krijgt logistiek meer ruimte haar werk goed te doen.

Transport organiseren

In het kader van de groeiende belangstelling voor kopen op afstand heeft Plantion in het verslagjaar de mogelijkheden voor georganiseerd transport in kaart gebracht. Inmiddels is een aantal bloemisten bereid gevonden om mee te werken aan een pilot met een transporteur in het voorjaar van 2020.