HET JAAR 2020

hoofdstuk 2

Ook bij Plantion werd de gang van zaken sterk beïnvloed door het coronavirus. Onder moeilijke omstandigheden lukte het om als marktplaats operationeel te blijven en de dienstverlening overeind te houden. Uiteindelijk is de schade meegevallen voor Plantion, leden, gastleden en klanten. Door de kracht van bloemen en planten, juist in moeilijke tijden, beleefden veel bloemisten uiteindelijk zelfs een topjaar.

COÖPERATIE PLANTION:

DE MARKTPLAATS

2

Mooie omzetcijfers

Na een korte schrikreactie waarbij de prijzen dramatisch daalden en producten werden doorgedraaid, vond de Plantion-klok binnen een week de weg weer omhoog. Over het hele jaar genomen steeg de klokomzet 8,3 procent, met een toenemend aandeel transacties op afstand via Klok Voorverkoop (KVV) en Kopen Op Afstand (KOA).

Bij Plantion bemiddeling duurde het herstel langer, door beperkingen elders in Europa. De omzet uit bemiddeling daalde 0,6 procent. Groencentrum Plantion noteerde 1,2 procent groei. De omzet van PDM (online bestellingen uit actuele voorraad) groeide met 20 procent.


Omzet klok per week



Ontwikkeling KOA en KVV in procenten van totale klokomzet



Ontwikkeling omzet PDM per week



Aantallen per productgroep 2018-2020


Aandeel duurzaam product

Het aandeel duurzame producten in de totale jaaromzet van Plantion bedroeg bijna 60 procent. Dit betreft alle bloemen en planten die voldoen aan de criteria van het keurmerklabel ‘Duurzame Bloemist’, zoals Fairtrade en biologisch geteelde en MPS-gecertificeerde producten.

BIJZONDERE WEKEN

In de bloemen- en plantenwereld zorgen bepaalde feestdagen elk jaar voor omzetpieken in de voorafgaande weken. Ondanks corona was er ook in 2020 voor Valentijnsdag, Pasen, Moederdag en Kerstmis sprake van topdrukte en hoge prijzen. De cijfers voor Kerstmis waren lager dan normaal, doordat tuincentra en bloemenwinkels vanaf 14 december alleen buiten mochten verkopen.

Negatieve uitschieters waren de beruchte ‘coronaweek’ van 16-20 maart en de zomerweek van 10-14 augustus waarin de temperatuur overdag niet onder de 30 graden Celsius kwam.

Logistieke uitdaging

Door corona vormde de logistieke verwerking van aangevoerde en verkochte producten een extra uitdaging. In de distributie moest alles op alles worden gezet om binnen de veiligheidsmaatregelen toch de snelheid erin te houden. Dit is gelukt, onder meer door de lay-out van de distributie aan te passen. Ook werd er een extra deur in het Servicepunt geplaatst, om eenrichtingsverkeer mogelijk te maken voor onze klanten. Uiteindelijk heeft Plantion geen concessies gedaan aan de dienstverlening en kwaliteitsbewaking.


Kwaliteit aanvoer



Aantal ladingdragers 2018-2020



Prijs per kar