RELATIEBEHEER

IPM Essen

In januari nam Plantion deel aan IPM Essen, de grootste internationale beurs voor bloemen en planten. De beurs is belangrijk voor het leggen van contacten met potentiële klanten en het onderhouden van bestaande relaties.

6

PROJECTEN & ACTIVITEITEN

Partnerschappen verkennen

VBW en FDF

Een van de MLTP-projecten is het verkennen van partnerships die de ambitie van Plantion kunnen versterken. De in 2018 gesloten samenwerkingsovereenkomst met branchevereniging VBW werd in 2020 voor een jaar verlengd. Met de Duitse vereniging voor bloemisten FDF (Fachverband Deutscher Floristen) werd een vergelijkbare overeenkomst gesloten. Plantion blijft alert op mogelijke andere partnerschappen binnen en buiten de sierteelt.

Online inspiratie

Online trainingen

Corona maakte de noodzaak voor bloemisten om actief te zijn op de sociale media eens te meer duidelijk. Consumenten laten zich nog meer online inspireren en ook kopen zij vaker bloemen en planten via webshops. Plantion organiseerde voor kopers en kwekers daarom ook in 2020 social-mediatrainingen en voegde daar een training voor Taste the Green aan toe.

Taste the Green

Exclusief voor haar klanten lanceerde Plantion Taste the Green. Dit marketingplatform (app en website) laat influencers producten promoten op social media. Het enige wat de bloemist hoeft te doen, is eenmalig een account aanmaken en regelmatig een product in de Green Market plaatsen. Na de tweede coronagolf werd een geplande campagne rond Taste the Green uitgesteld tot 2021. Instructie voor deelname aan Taste the Green:

www.plantion.nl/tastethegreen

www.tastethegreen.nl

SOCIAL MEDIA

ONLINE TRAININGEN

LIVESTREAMS

Online KOPEN VERGEMAKKELIJKEN

Plantion Digitale Marktplaats

Klanten maakten in 2020 kennis met versie 3.0 van Plantion Digitale Marktplaats (PDM). Qua snelheid, gebruiksgemak, responsive weergave en look & feel voldoet PDM nu aan alle eisen van een professionele webshop.

Kopen Op Afstand

Om teveel drukte in de afmijnzaal te voorkomen, stelde Plantion Kopen Op Afstand (KOA) beschikbaar voor alle klokkopers. Plantion organiseerde ook enkele keren een livestream­verbinding met de afmijnzaal, waardoor kopers op afstand het veilen via een tweede computerscherm konden meebeleven. Dit experiment zal in 2021 verder worden uitgewerkt.

GESLOTEN KETENBEHEER

Time Slot Management

Plantion werkt toe naar gesloten ketenbeheer: het volledig zicht houden op het product van aankomst tot het verlaten van de marktplaats. De introductie van Time Slot Management (TSM) is hierin een eerste stap. Om de piek in de nachtelijke aanvoer af te vlakken, vraagt Plantion chauffeurs vooraf een tijdslot te reserveren. Spreiding geeft Plantion meer tijd om de producten administratief te verwerken, te fotograferen en veilklaar te maken.

Aantal vervoerders

Aantal timeslotboekingen

Plantion 
bezorgservice

Dit project kwam sneller van de grond dan gepland. Het idee was om in het voorjaar samen met enkele kopers een pilot te houden. Maar door de coronamaatregelen werd Kopen Op Afstand in combinatie met bezorging voor veel inkopers een aantrekkelijke optie. Aldus werd Plantion Transport, waarvoor Plantion samenwerkt met B&M Koeriers in Ede, onderdeel van de reguliere dienstverlening.


www.plantion.nl/transport

Betrokkenheid vergroten

Project Betrokkenheid

Met de oprichting van een projectgroep zette Plantion een eerste stap richting meer onderlinge betrokkenheid tussen leden, gastleden, klanten en medewerkers. De projectgroep, waarin onder meer ook de directie en het bestuur vertegenwoordigd zijn, voerde een groot aantal verkennende gesprekken met (gast-)leden van Plantion en met coöperaties elders in Nederland. Aan de hand hiervan wordt een programma gemaakt dat vanaf 2021 zal worden uitgevoerd.

Excursies

In samenwerking met de Commissie van de Handel organiseerde Plantion in maart een excursie naar kwekers in de Bommelerwaard. Eerst werd Van Wijk Rozen in Gameren bezocht, daarna Kwekerij Artisan in Nieuwaal en tot slot Topline Gerbera in Tuil. In augustus volgden excursies naar de kwekerijen van Han Fokkink in Berghem en Rik de Werd in Niftrik en het bedrijf van Sjoerd Kolenbrander in Angeren. Bloemisten en kwekers leerden elkaar beter kennen en deden op een informele manier kennis en inspiratie op.

Facebookgroep

Kopers, kwekers en medewerkers van Plantion communiceren sinds oktober met elkaar in een besloten groep op Facebook. De pagina ‘Kopers en Kwekers Platform Plantion’ is bedoeld om nieuwtjes en informatie uit te wisselen. Leden van de groep stellen elkaar vragen en plaatsen berichten over bijvoorbeeld nieuwe producten, evenementen en innovaties. Commerciële berichten zijn niet toegestaan. In 2020 had de Facebookgroep meer dan 250 leden. Inmiddels telt deze groep ruim 300 leden.


Kopers en Kwekers Platform Plantion

Experience marktplaats vergroten

Livestream kerstinspiratie

De altijd drukbezochte bijeenkomsten Vier de Zomer en Vier de Winter gingen in 2020 vanwege corona niet door. Om detaillisten toch inspiratie te bieden, organiseerde Plantion in oktober samen met VBW, Groothandelscentrum Plantion en Smithers-Oasis een livestream-event met workshops en tips voor de kerstperiode. Op het drukste moment waren maar liefst 208 kopers online. Een geslaagd experiment dat in 2021 een vervolg krijgt met livestream-events voor onder meer Valentijnsdag en Moederdag.


Livestream Kerstinspiratie

HET JAAR 2020

hoofdstuk 6