Partnerschappen verkennen
VBW en FDF
Een van de MLTP-projecten is het verkennen van partnerships die de ambitie van Plantion kunnen versterken. De in 2018 gesloten samenwerkingsovereenkomst met branchevereniging VBW werd in 2020 voor een jaar verlengd. Met de Duitse vereniging voor bloemisten FDF (Fachverband Deutscher Floristen) werd een vergelijkbare overeenkomst gesloten. Plantion blijft alert op mogelijke andere partnerschappen binnen en buiten de sierteelt.
Online inspiratie
Online trainingen
Corona maakte de noodzaak voor bloemisten om actief te zijn op de sociale media eens te meer duidelijk. Consumenten laten zich nog meer online inspireren en ook kopen zij vaker bloemen en planten via webshops. Plantion organiseerde voor kopers en kwekers daarom ook in 2020 social-mediatrainingen en voegde daar een training voor Taste the Green aan toe.
Taste the Green
Exclusief voor haar klanten lanceerde Plantion Taste the Green. Dit marketingplatform (app en website) laat influencers producten promoten op social media. Het enige wat de bloemist hoeft te doen, is eenmalig een account aanmaken en regelmatig een product in de Green Market plaatsen. Na de tweede coronagolf werd een geplande campagne rond Taste the Green uitgesteld tot 2021. Instructie voor deelname aan Taste the Green:
SOCIAL MEDIA
ONLINE TRAININGEN
LIVESTREAMS
Online KOPEN VERGEMAKKELIJKEN
Plantion Digitale Marktplaats
Klanten maakten in 2020 kennis met versie 3.0 van Plantion Digitale Marktplaats (PDM). Qua snelheid, gebruiksgemak, responsive weergave en look & feel voldoet PDM nu aan alle eisen van een professionele webshop.
Kopen Op Afstand
Om teveel drukte in de afmijnzaal te voorkomen, stelde Plantion Kopen Op Afstand (KOA) beschikbaar voor alle klokkopers. Plantion organiseerde ook enkele keren een livestreamverbinding met de afmijnzaal, waardoor kopers op afstand het veilen via een tweede computerscherm konden meebeleven. Dit experiment zal in 2021 verder worden uitgewerkt.
GESLOTEN KETENBEHEER
Time Slot Management
Plantion werkt toe naar gesloten ketenbeheer: het volledig zicht houden op het product van aankomst tot het verlaten van de marktplaats. De introductie van Time Slot Management (TSM) is hierin een eerste stap. Om de piek in de nachtelijke aanvoer af te vlakken, vraagt Plantion chauffeurs vooraf een tijdslot te reserveren. Spreiding geeft Plantion meer tijd om de producten administratief te verwerken, te fotograferen en veilklaar te maken.
Aantal vervoerders
Aantal timeslotboekingen
Plantion
bezorgservice
Dit project kwam sneller van de grond dan gepland. Het idee was om in het voorjaar samen met enkele kopers een pilot te houden. Maar door de coronamaatregelen werd Kopen Op Afstand in combinatie met bezorging voor veel inkopers een aantrekkelijke optie. Aldus werd Plantion Transport, waarvoor Plantion samenwerkt met B&M Koeriers in Ede, onderdeel van de reguliere dienstverlening.
Betrokkenheid vergroten
Project Betrokkenheid
Met de oprichting van een projectgroep zette Plantion een eerste stap richting meer onderlinge betrokkenheid tussen leden, gastleden, klanten en medewerkers. De projectgroep, waarin onder meer ook de directie en het bestuur vertegenwoordigd zijn, voerde een groot aantal verkennende gesprekken met (gast-)leden van Plantion en met coöperaties elders in Nederland. Aan de hand hiervan wordt een programma gemaakt dat vanaf 2021 zal worden uitgevoerd.
Excursies
In samenwerking met de Commissie van de Handel organiseerde Plantion in maart een excursie naar kwekers in de Bommelerwaard. Eerst werd Van Wijk Rozen in Gameren bezocht, daarna Kwekerij Artisan in Nieuwaal en tot slot Topline Gerbera in Tuil. In augustus volgden excursies naar de kwekerijen van Han Fokkink in Berghem en Rik de Werd in Niftrik en het bedrijf van Sjoerd Kolenbrander in Angeren. Bloemisten en kwekers leerden elkaar beter kennen en deden op een informele manier kennis en inspiratie op.
Facebookgroep
Kopers, kwekers en medewerkers van Plantion communiceren sinds oktober met elkaar in een besloten groep op Facebook. De pagina ‘Kopers en Kwekers Platform Plantion’ is bedoeld om nieuwtjes en informatie uit te wisselen. Leden van de groep stellen elkaar vragen en plaatsen berichten over bijvoorbeeld nieuwe producten, evenementen en innovaties. Commerciële berichten zijn niet toegestaan. In 2020 had de Facebookgroep meer dan 250 leden. Inmiddels telt deze groep ruim 300 leden.
Experience marktplaats vergroten
Livestream kerstinspiratie
De altijd drukbezochte bijeenkomsten Vier de Zomer en Vier de Winter gingen in 2020 vanwege corona niet door. Om detaillisten toch inspiratie te bieden, organiseerde Plantion in oktober samen met VBW, Groothandelscentrum Plantion en Smithers-Oasis een livestream-event met workshops en tips voor de kerstperiode. Op het drukste moment waren maar liefst 208 kopers online. Een geslaagd experiment dat in 2021 een vervolg krijgt met livestream-events voor onder meer Valentijnsdag en Moederdag.
HET JAAR 2020
hoofdstuk 6