COMMERCIE

‘Het doel is een sterke en moderne organisatie die snel kan acteren op wensen uit de markt.’

Guus van Logtestijn,

commercieel directeur

‘De belangrijkste groei zit in online. Maar veel van onze klanten willen de producten ook blijven zien, ruiken en voelen.’

Verena Nimtz,

relatiebeheerder

Duitsland

COMMERCIE

De commerciële activiteiten van Plantion werden ook in 2021 beïnvloed door de wereldwijde pandemie. Opnieuw was de vraag naar bloemen en planten groter dan het aanbod, wat resulteerde in hoge prijzen. Het online kopen via Klok Voorverkoop, Kopen Op Afstand en webshop nam met ruim 80 procent toe.

Ontwikkeling KOA en KVV in procenten van totale klokomzet

klok

De klokverkoop ontwikkelde zich volgens plan. De tribune in de afmijnzaal was (binnen de maatregelen) het hele jaar door goed bezet. Klok Voorverkoop groeide hard, mede doordat een groter deel van het klokaanbod voor voorverkoop werd opengesteld. Dankzij de toevoeging van een livestream van het veilen maakten klanten ook meer gebruik van Kopen Op Afstand. In de afmijnzaal werden de bestaande klokschermen vervangen door één groot led-scherm met uitgebreide promotionele mogelijkheden.

kwaliteit aanvoer

‘Voor ons is het elke dag een mooie uitdaging om weer een goede veiling te organiseren! Er is nog altijd veel vraag naar de fysieke klok, wel ondersteunen we deze digitaal aan alle kanten.’

Eva Asijee,

hoofd Klokverkoop

‘Dagelijks inspireren en verbinden we onze klanten door voor ze op pad te gaan, kansen te zien en snel te schakelen. De uitdaging voor de komende tijd is om de kennis en contacten van ervaren collega’s te behouden en over te dragen aan een nieuwe generatie.’

Leon Cobussen,

hoofd Bemiddeling planten

Bemiddeling

Bemiddelingsklanten hebben grote waardering voor de persoonlijke contacten en de manier waarop Plantion hen in veel opzichten ontzorgt. Het bemiddelingsbureau slaagde erin een aantal nieuwe klanten aan zich te binden en meer diensten aan te bieden waardoor de omzet met bijna 9 procent toenam. Leon Cobussen werd halverwege het jaar benoemd als hoofd Bemiddeling planten.

Groencentrum

Na de sterke groei in 2020 hield Plantion rekening met een omzetdaling, maar Groencentrum Plantion slaagde er toch in het jaar met positieve cijfers af te ronden. Intussen werden ideeën uitgewerkt die de komende jaren voor nieuwe impulsen zullen zorgen.

de kas

Om de marktplaats nog completer te maken voor aanvoerders en klanten ontwikkelde Plantion het concept De Kas. In een inspirerende ruimte naast het groencentrum worden bijzondere soorten kamerplanten van geselecteerde kwekers gepresenteerd. Klanten kunnen deze via een QR-code bestellen in de webshop van Plantion. In januari 2022 is de Kas geopend.

‘Door de dienstverlening te vernieuwen krijgt Plantion steeds meer toegevoegde waarde voor klanten. Dat maakt mijn werk makkelijker en leuker. Het is ook superfijn dat we acquisitie gezamenlijk oppakken.’

Patricia Willemsen,

relatiebeheerder

Nederland

‘Klanten zullen altijd graag inspiratie en ideeën op willen doen op een fysieke locatie, in combinatie met een goede webshop. Daar gaan we voor!’

Michaël van der Meer,
hoofd Groencentrum

Plantion

Webshop

De webshop (Plantion Digitale Marktplaats) groeide ook in 2021 en is inmiddels een serieus en gewaardeerd inkoopkanaal. Initiatieven waarbij klanten op de marktplaats in Ede producten via QR-codes kunnen bestellen, zullen naar verwachting voor extra aankopen in de webshop gaan zorgen.

‘De toekomst is dat onze klanten geen bestellijsten meer aanleveren, maar zelf makkelijk kunnen inkopen via ons platform. Onze taak is ervoor te zorgen dat er altijd een goed aanbod beschikbaar is.’

John van der Voort,

senior verkoper buitendienst

Acquisitieplan

Om meer klanten voor Plantion te interesseren, is op basis van marktonderzoek een acquisitieplan ontwikkeld. De relatiebeheerders (van links naar rechts Patricia Willemsen, Sylvia Spijker en Verena Nimtz) nemen hierin het voortouw, maar ook andere collega’s zullen hun steentje bijdragen: acquisitie is iets van alle medewerkers. Bij de benadering van nieuwe en bestaande klanten zal business intelligence de komende jaren een steeds belangrijkere rol vervullen.